Tot nu toe werden elektrische automotoren op ashoogte geplaatst en dreven ze de aandrijfassen van de wielen aan. Alleen achteraan als het een voertuig met achterwielaandrijving is, alleen vooraan als het een voertuig met voorwielaandrijving is, en alle vier als het een voertuig met « Dual Motor » is.
Maar dit tot nu toe onveranderlijke karakter zou wel eens kunnen wijzigen, want de fabrikant Continental (die niet alleen banden maakt, maar ook technologische apparatuur zoals remcomponenten, enz.) heeft zojuist een nieuwe ontwikkeling gepresenteerd met de start-up Deepdrive uit München: een motor die direct in de wielnaaf kan worden ondergebracht. Met een paar voordelen? Omdat deze kleine motor kan leiden tot een groot aantal mogelijke ontwikkelingen, waaronder een (grote) uitbreiding van de actieradius.
Minder onderdelen
In werkelijkheid houdt Continental zich voornamelijk bezig met remmen en Deepdrive met elektromotoren, maar samen lijken de twee bedrijven op het goede spoor te zitten, aangezien de voordelen van hun technologie talrijk zijn. Technisch gezien leggen Continental en DeepDrive uit dat deze motor een radiale fluxmotor met dubbele rotor is. Dubbel? Ja, want omdat hij in de wielnaaf zit, kan hij niet alleen gas geven, maar ook remmen.
Advertentie – lees hieronder verder
Wanneer een motor in het wiel is ingebouwd, is het inderdaad mogelijk om een heleboel dure onderdelen weg te laten: er is geen cardankoppeling, differentieel of aandrijfas nodig. Maar het weglaten van deze onderdelen bespaart in feite een aanzienlijke hoeveelheid energie, omdat niet alleen de onderdelen wegvallen, maar vooral hun wrijving, die natuurlijk energie verbruikt.
200 km meer?
Naast energiebesparing zou het elimineren van deze transmissieonderdelen het voertuig ook aanzienlijk lichter en compacter – of ruimer – maken en dit zou ook de aerodynamica ten goede komen. Al met al beweren Continental en Deepdrive dat met motoren in de naven het bereik van elektrische auto’s met 200 km kan worden vergroot, wat aanzienlijk is. Een Tesla die momenteel 350 km aflegt op één lading onder realistische omstandigheden zou dus 550 km kunnen halen – ook al lijkt 500 km realistischer.
Het andere goede nieuws is dat de door Deepdrive ontwikkelde motor geen zeldzame aardmetalen bevat, wat niet alleen de productie- (en verkoop-) kosten verlaagt, maar ook de ecologische voetafdruk van deze machines.
Niets nieuws
Hoewel het idee van Continental en Deepdrive ingenieus lijkt, is het in feite niets nieuws. De Lohner-Porsche, ontworpen in 1900 en ‘s werelds eerste hybride auto, had immers al elektrische motoren ingebouwd in zijn naven. De uitvindingen van vandaag zijn altijd geïnspireerd door iets…
De door Continental en Deepdrive gepresenteerde motor ziet er in ieder geval veelbelovend uit. Het bevindt zich echter allemaal nog in de ontwikkelingsfase en er is nog geen verkoopdatum aangekondigd. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be